Psycholog
W naszej szkole gabinet psychologa jest miejscem gdzie, uczniowie znajdują zrozumienie, akceptację, wysłuchanie.
Zadania psychologa w szkole
Diagnoza
Głównym adresatem wszelkich działań psychologa w szkole jest uczeń. Psycholog rozpoznaje (diagnoza) potencjalne możliwości uczniów oraz ich sytuację wychowawczą. Takie rozpoznanie poprzedzają wszelkie działania profilaktyczne, mediacyjne, interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
Praca psychologa szkolnego polega na zbieraniu informacji na temat klientów (uczniów, rodziców, nauczycieli), problemów czy zjawisk. Odbywa się to podczas badań psychologicznych, które przyjmują formę: ankiety, rozmowy, obserwacji, testu, kwestionariusza, rysunku itp. Obok informacji zaczerpniętych z takich badań, psycholog wykorzystuje informacje pochodzące z innych źródeł: od uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły, rodziców, własnych obserwacji, doświadczeń i odczuć.
Właściwe rozpoznanie problemów pomaga opracować koncepcje pracy z uczniem czy też z klasą oraz z współpracy z rodzicami i nauczycielami.
Spotkania grupowe
Do zadań psychologa należy także organizowanie warsztatów, których celem jest wyposażenie ucznia w niezbędną wiedzę i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, w unikaniu zagrożenia, skutecznego odmawiania i szukania pomocy. Podczas zajęć warsztatowych psycholog pomaga uczniom w integrowaniu klasy, budowaniu pozytywnego wizerunki własnej osoby i klasy.
Celem pracy z grupą często jest rozwiązanie konkretnego problemu, konfliktu, niejednokrtonie mediacja. W takim przypadku chodzi nie tylko o jednorazowe rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim o otwarcie komunikacji, wyposażenie w umiejętność rozwiązywania konfliktów, uwolnienie z negatywnych emocji. Jest to jeden ze sposobów integrowania grupy, która zaczyna darzyć siebie większym zaufaniem, zna swoje możliwości i ograniczenia. Przykładem takich spotkań są cyklicznie odbywające się zajęcia z programu „Przyjaciele Zippiego”.
Mediacja
Przez cały okres pracy w szkole psycholog buduje swój wizerunek negocjatora. Dąży do tego, by być osobą godną zaufania, pomocną, a przede wszystkim skuteczną. Dlatego tak ważna w tym zawodzie jest komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktu, umiejętność słuchania, otwartość i empatia. Psycholog powinien także być osobą, która docenia inicjatywę innych, a przede wszystkim szanuje godność drugiej osoby.
Satysfakcję z wykonywania tego zawodu osiąga się wtedy, kiedy uczniowie chętnie przychodzą po pomoc, rodzice są wdzięczni za poradę, a nauczyciele stosują zalecenia psychologa w kwestii prowadzenia zajęć.
Spotkania indywidualne
Niektóre problemy, przed którymi stają nasi uczniowie wymagają dyskrecji, dlatego psycholog często przeprowadza z nimi indywidualne rozmowy.
Spotkania zespołów klasowych
W celu efektywnego sprawowania funkcji wychowawczej co najmniej dwa razy w semestrze odbywają się zebrania zespołów klasowych (wszyscy nauczyciele prowadzący daną klasę), by ustalić wspólne oddziaływania. Psycholog jest moderatorem tych zebrań.
Zapraszamy do kontaktu z psychologami
Godziny pracy psychologów
Julia Wójcik | |
poniedziałek | 11.10-13.00 |
wtorek |
11.10-12.00 |
środa |
7.00-7.30 |
czwartek |
11.00-12.00 zaj. indywidualne |
piątek |
7.00-7.20 |